پرسش های متدوال

 

درباره کتابخانه

ساعات کار بخش های مختلف کتابخانه به چه صورت است؟

شنبه تا چهارشنبه ←بخش امانت و سالن مطالعه از ساعت ۷:۴۵ الی ۱۴:۱۵

پنجشنبه ← بخش امانت و  سالن مطالعه از ساعت  ۴۵: ۷ الی ۱۳:۱۵

 

کتابخانه دارای چه بخش هایی است؟

  • بخش گردش کتاب
  • بخش خدمات فنی شامل مجموعه سازی و فهرست نویسی
  • بخش پایان نامه ها و اطلاع رسانی
  • بخش ویژه تحصیلات تکمیلی
  • سالن مطالعه
  • بخش بازی و سرگرمی

برای آشنایی با فعالیتهای هر بخش اینجا را کلیک کنید

 

چگونه می توان با  بخشهای مختلف کتابخانه تماس گرفت؟

تلفن مستقیم ← ۳۸۴۴۸۶۲۸-۰۵۱

تلفن گویا←۳۸۰۴۱-۰۵۱   

بخش گردش کتاب داخلی  ۱۴۰۰

بخش پایان نامه ها داخلی ۱۴۰۲

بخش سفارش و مجموعه سازی داخلی ۱۴۰۶

بخش خدمات فهرستنویسی و آموزش ۱۴۰۵

بخش فهرستنویسی و پورتال ۱۴۰۴

کتابخانه پردیس رضوان داخلی ۳۲۰۱

 

کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی: خراسان رضوی – مشهد مقدس – خیابان دانشگاه- خیابان اسرارجنوبی – دانشگاه بین الملی امام رضا (ع) – صندوق پستی : :۵۵۳-۹۱۷۳۵

کتابخانه پردیس رضوان: خراسان رضوی – مشهد مقدس – میدان فلسطین – پردیس رضوان دانشگاه بین المللی امام رضا . نمابر: ۳۸۴۲۲۶۰۳۸

 

آیا کتابخانه دارای سالن مطالعه است؟

بله. در واحد کتابخانه دانشگاه پردیس رضوان سالن مطالعه خواهران  و  در کتابخانه دانشگاه اسرار سالن مطالعه برادران

 

نظام رده بندی منابع کتابخانه چیست؟

منابع کتابخانه اعم از منابع چاپی و الکترونیکی بر اساس نظام رده بندی کتابخانه کنگره می باشد. همچنین کتابخانه بر اساس نظام قفسه باز عمل کرده و امکان ورود به مخزن برای همه اعضا وجود دارد.

توجه: در زمان همه گیری کروناویروس هر دو کتابخانه به صورت قفسه بسته می باشد

 

عضویت

چه کسانی می توانند عضو کتابخانه شوند؟

تمامی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی – کارکنان و اعضای محترم هیات علمی و اساتید حق التدریسی امکان عضویت در کتابخانه را دارند.

 

بخش امانت چه خدماتی را ارائه می دهد؟

عضوگیری–امانت – تمدید ، رزرو- تحویل – دریافت سفارش و پیشنهاد خرید- آموزش شیوه جستجو – تسویه حساب…از جمله خدمات این بخش است.

 

آیین نامه بخش امانت شامل چه مواردی است؟

برای دریافت آیین نامه اینجا را کلیک کنید.

 

هر کدام از گروههای عضو چه تعداد منبع و برای چه مدت می توانند امانت بگیرند؟

اعضای هیئت علمی می توانند تا ۳۰ عنوان و حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به امانت بگیرند.

مدرسین حق التدریسی می توانند ۱۰ عنوان و حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به امانت بگیرند.

دانشجویان کارشناسی دانشگاه می توانند ۴ عنوان و حداکثر ۲۰ روز که ۳ بار قابل تمدید می باشد را به امانت بگیرند.

دانشجویان کارشناسی ارشد می توانند ۶ عنوان و حداکثر تا۲۰  روز و دانشجویان دکتری ۶عنوان و حداکثر تا ۳۰ روز که ۳ بار نیز قابل تمدید می باشد به امانت بگیرند.

کارکنان دانشگاه می توانند ۱۲ عنوان و حداکثر ۳۰ روز که ۳ بار نیز قابل تمدید می باشد به امانت بگیرند.

 

آیا دانشجویان اجازه ورود به مخزن کتابها را دارند؟

در کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی اسرار مجموعه مخزن به صورت قفسه باز می باشد. ولی در کتابخانه رضوان مخزن ؛ قفسه بسته اداره می شود؛ که اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد با هماهنگی قبلی کارشناس بخش  اجازه ورود به مخزن کتابخانه را خواهند داشت.

توجه: در زمان شیوع بیماری های واگیردار ( کرونا ویروس) همه کتابخانه ها به صورت قفسه بسته می باشد و هیچ یک از اساتید، دانشجویان و کارکنان اجازه ورود به مخزن را ندارند.

 

آیا امکان کنترل وضعیت امانت برای اعضای کتابخانه امکان پذیر است؟

بله . اعضا می توانند از طریق پورتال جامع کتابخانه، وضعیت حساب خود را مشاهده کنند. مدارک در دست امانت، تاریخ بازگشت آنها و  مدارک رزرو شده خود را مشاهده کند.

 

آیا می توان منابع مورد نیاز  خود را رزرو نمود؟

بله. هر عضو می تواند از طریق پورتال کتابخانه و حساب کاربری شخصی خود منابع مورد نیاز خود را رزرو نماید. توجه داشته باشیدکه رزرو فقط در مورد منابعی انجام می شود که در امانت بوده و هیچ نسخه ای از آن در کتابخانه موجود نباشد.

 

مدت اعتبار رزرو منابع چه مدت است؟

هر منبعی که رزرو می شود به مدت ۲۰ روز  به عنوان مدرک رزرو شده در نرم افزار و پورتال مشخص می شود. از زمان بازگشت منبع به کتابخانه تنها یک روز برای فرد متقاضی نگه داری می شود. بعد از این تاریخ رزرو مدرک به صورت خودکار هم در نرم افزار و هم در پورتال کتابخانه عضو حذف می شود.

 

آیا می توان مهلت منابع به امانت گرفته شده را تمدید کرد؟

بله. در صورت عدم تاخیر منبع حتی یک روز و در صورتی که توسط عضو دیگری رزرو نشده باشد، حداکثر تا سه نوبت دیگر و هر نوبت ۲۰ روز قابل تمدید می باشد

 

آیا  امکان تمدید منابع به صورت تلفنی  یا اینترنتی وجود دارد؟

بله. در صورت تمایل می توانید منابع در دست امانت خود را به صورت تلفنی کنید و یا از طریق پورتال کتابخانه خود درخواست تمدید را برای کارشناس کتابخانه ارسال نمایید.
برای این منظور ابتدا با نام کاربری خود وارد پورتال کتابخانه شوید. در منوی بازشونده ی نام کاربری، ابتدا گزینه ” مدارک در دست امانت” را باز کنید. در مقابل هر یک از عناوین فهرست مدارک امانتی این علامت “ ” دیده می شود. برای تمدید هر مدرک باید بر روی این علامت کلیک کنید.

توجه: درخواست تمدید برای کتابدار ارسال می شود و درصورتیکه قبلا رزرو نشده باشد، مدرک بعد از ۲۴ ساعت تمدید خواهد شد.

 

در صورت مفقود شدن یا صدمه دیدن کتاب در دست امانت چه باید کرد ؟

طبق آیین نامه کتابخانه، در صورت مفقود شدن منابع توسط امانت گیرنده، عضو موظف است تا قبل از رسیدن تاریخ بازگشت کتاب این موضوع را به کتابخانه اطلاع دهد. در غیر این کتابخانه مسئولیتی در قبال جریمه های دیرکرد آن نخواهد داشت.

همچنین فرد خاطی موظف اصل کتاب را تهیه و به اضافه هزینه آماده سازی مجدد کتاب به کتابخانه تحویل دهد. عضو خاطی می تواند در صورتیکه  ویرایش جدیدی از منبع مفقودی منتشر شده باشد، ویرایش جدید کتاب را تهیه نماید.

اگر به هر دلیل کتاب در دسترس نباشد، تجدید چاپ و ویرایش نشده باشد و یا جزو کتابهای قدیمی باشد عضو خاطی موظف است بهای یک کتاب را متناسب با نیاز کاربران کتابخانه به یک عنوان خاص و  براساس قیمت روز به اضافه هزینه آماده سازی آن به کتابخانه پرداخت نماید.

 

تسویه حساب فارغ التحصیلان به چه صورت انجام می گیرد؟

برای مطالعه بخش تسویه حساب آیین نامه کتابخانه اینجا را کلیک کنید.

 

آیا ارائه کارت دانشجویی برای امانت گرفتن منابع الزامی است؟

بله. ارائه کارت دانشجویی برای امانت الزامی است.

 

آیا می توان با کارت فرد دیگری منابع کتابخانه را به امانت گرفت؟

خیر. این کار برخلاف مقررات و آیین نامه داخلی کتابخانه می باشد. در صورتیکه عضوی بخواهد برای فرد دیگری امانت بگیرد، حضورش الزامی است و صرف ارائه کارت دانشجویی از طرف شخص دیگری، کافی نیست. و یا اینکه باید از طریق هماهنگی قبلی با کارشناس مربوط هماهنگی لازم را انجام داده باشد.

 

آیا برای بازپس دادن منابع به کتابخانه حضور عضو امانت گیرنده و یا ارائه کارت دانشجویی الزامی است؟

خیر . نیازی به این کار نیست.

 

میزان و نحوه جریمه تاخیر در بازگشت منابع چگونه است؟

برای اطلاع از آیین نامه اینجا را کلیک کنید.

 

نحوه امانت لوح های فشرده به چه صورت است؟

آیین نامه امانت، تمدید و رزرو لوح های فشرده نیز همانند کتاب های چاپی می باشد. با این تفاوت که مدت زمان امانت این منابع برای همه اعضا ۱۰ روز است و  اعضای هیات علمی و کارکنان می توانند حداکثر تا  ۶ لوح فشرده را به صورت همزمان به امانت بگیرند.

 

کتابخانه در بحث اطلاع رسانی و پایان نامه ها چه خدماتی را ارائه می دهد؟

  • پاسخگوی به سوالات حضوری دانشجویان
  • راهنمایی، آموزش و مشاوره در جستجوی اطلاعات در فضای مجازی
  • مشاوره و راهنمایی در خصوص پایگاههای استنادی و استخراج انواع اطلاعات استنادی و آماری از این پایگاهها برای دانشجویان و اعضای هیات علمی
  • مشاوره اطلاعاتی به دانشجویان در خصوص انجام تحقیقات و پایان نامه
  • جستجو، دریافت و ارسال مقاله ، فصل و تمام متن کتاب لاتین
  • ارسال مستندات آموزشی جهت تدوین و نگارش پروپوزال و پایان نامه به پست الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • مشاوره و راهنمایی غیرحضوری تخصصی

آیا منابع بخش مرجع امانت داده می شود؟

منابع مرجع برخلاف دیگر کتابهای چاپی قابل امانت نیستند. برای دانشجویان فقط در زمان برگزاری امتحانات و برای آزمونهای خاصی که نیاز به این منابع باشد، در مدت زمان برگزاری قابل استفاده  می باشد. و برای استفاده در کلاس های درسی با استاد درس و در مدت زمان برگزاری کلاس امکان پذیر می باشد.

 

آیا امانت گرفتن پایان نامه ها امکان پذیر است؟

خیر. از پایان نامه های بخش آرشیو در موارد خاص مثلا دانشجویان معماری یا برنامه ریزی و طراحی شهری می توانند استفاده کنند و برای مشاهده متن کامل الکترونیکی پایان نامه ها تنها با ارائه کارت دانشجویی و منحصرا در سیستم تعبیه شده برای این کار می توان استفاده نمود.

 

آیا امکان جستجوی پایان نامه ها  در پورتال کتابخانه وجود دارد؟

بله. اطلاعات کتابشناختی همراه با فایلهای مربوط به  پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و یا پروژ های کارشناسی دانشجویان فنی و مهندسی در نرم افزار کتابخانه وارد می شود و از طریق پورتال قابل جستجو می باشد.

 

آیا می توان از پایان نامه ها کپی یا عکس گرفت؟

خیر. در خصوص پایان نامه هایی که مربوط به سه سال قبل باشند، چکیده، صفحات ابتدایی و متن کامل از طریق سامانه گنج قابل مشاهده و دریافت می باشد. در خصوص پایان نامه های سه سال جاری امکان مشاهده ودریافت فصل اول و پرسشنامه از طریق پورتال کتابخانه و حساب کاربری شخصی اعضای کتابخانه وجود دارد.

متن کامل پایان نامه های جدید تنها در داخل کتابخانه و بر روی سیستم تعبیه شده برای این منظور امکان پذیر است.

 

آیا دانشجویان غیر از دانشگاه امام رضا امکان جستجو و دریافت پایان نامه های این دانشگاه را دارند؟

جستجوی تمامی منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه از طریق پورتال کتاخانه برای هر بازدیدکننده از پورتال امکان پذیراست. ولی دریافت صفحات ابتدایی و پرسشنامه ی پایان نامه ها و یا پروژه های دانشجویان کارشناسی فقط برای اعضای کتابخانه دانشگاه امام رضا امکان پذیر است.

پایان نامه های سه سال قبل از طریق سامانه گنج قابل مشاهده و دریافت می باشد. در مورد پایان نامه های جدید تنها بخش هایی از آن بر اساس آیین نامه داخلی کتابخانه قابل ارسال برای این دانشجویان می باشد.

برای اطلاع از این خدمات با داخلی ۱۴۰۵ تماس بگیرید. و یا آیین نامه بخش خدمات پایان نامه ها و اطلاع رسانی را از اینجا مطالعه کنید.

 

از رایانه های موجود در  کتابخانه برای چه مواردی نمی توان استفاده کرد؟

به دلیل محدود بودن تعداد رایانه ها در این بخش، این رایانه ها تنها برای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی مشترک کتابخانه و یا جستجوی تحقیقاتی قابل استفاده می باشند.

بدیهی است با هر گونه استفاده غیر از موراد مذکور و یا استفاده از فضای چت روم، سایتهای سرگرمی، دانلود و سایتهای مغایر شئونات دانشگاه برخورد خواهد شد.

 

دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی علمی به چه صورت امکان پذیر است؟

تمامی پایگاههای اطلاعاتی مشترک کتابخانه در پورتال کتابخانه و تب مربوط به پایگاههای اطلاعاتی جانمایی شده  و قابل دسترسی می باشد.

 

چه کسانی می توانند از پایگاههای اطلاعاتی کتابخانه استفاده کنند؟

در همه ساختمانهای مربوط به دانشگاه و برای همه دانشجویان، اساتید، اعضای هیات علمی و کارکنان در داخل دانشگاه دسترسی و دانلود امکان پذیر و رایگان می باشد.

در بیرون از دانشگاه این دسترسی تنها از طریق پورتال کتابخانه و  تنها برای اعضای کتابخانه امکان پذیر می باشد.

 

بخش آموزشی کتابخانه چه خدماتی را ارئه می دهد؟

در صورت هماهنگی اعضای هیات علمی با کارشناس مربوط، امکان برگزاری کلاسهای حضوری و یا مجازی در خصوص آشنایی با پورتال کتابخانه و بخشهای مختلف آن،  همچنین شیوه استفاده از پایگاههای اطلاعاتی مشترک و پایگاههای استنادی وجود دارد.

کتابخانه آمادگی برگزاری کلاسهای آموزشی مورد درخواست دانشجویان و اعضای هیات علمی را نیز با دعوت از اساتید مجرب آن حوزه را نیز دارد.

پاسخگویی تلفنی و غیرحضوری به دانشجویان و اساتید و همچنین ارسال مستندات آموزشی با موضوع نکات مهم نگارش و تدوین پروپوزال و پایان نامه به پست الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دیگر فعالیتهای این بخش می باشد.

 

مجموعه سازی و فهرستنویسی

آیا امکان اهدای کتاب به کتابخانه وجود دارد؟

جهت اطلاع از آیین نامه اهدای منابع اینجا را کلیک کنید.

 

بخش فراهم آوری تازه های کتابخانه را به چه شیوه ای اطلاع رسانی می کند؟

بعد از خرید کلی و اصلی کتابخانه در نمایشگاه کتاب تهران، با تهیه فهرست های چاپی تفکیک شده در هر گروه آموزشی دانشگاه و ارسال برای هر گروه  عناوین خریداری شده به اطلاع اساتید رسانده می شود. این فهرستهای چاپی به تعداد محدود در کتابخانه برای استفاده و اطلاع دانشجویان نیز قرار داده می شود.

 این فهرستها به صورت الکترونیکی در پورتال کتابخانه نیز قرار داده  می شود.

 به صورت مقطعی و در داخل کتابخانه با استفاده از قفسه تاز های کتابخانه نیز منابع جدیدی که فهرستنویسی و آماده سازی شده است در معرض دید اعضا قرار می گیرد.

 

مراحل آماده سازی یک منبع از زمان خریداری تا زمان استفاده از آن چیست؟

هر منبع خریداری شده، ابتدا باید در دفتر مخصوص ثبت آن نوع مدرک ثبت شود. و به بخش فهرستنویسی ارسال می شود. در بخش فهرستنویسی اطلاعات کتابشناختی منبع ( توصیفی و تحلیلی) آن وارد نرم افزار می شود و بر اساس موضوع شماره رده و سپس شماره راهنما برای آن تعیین می شود. و به بخش آماده سازی ارسال می شود.

در بخش آماده سازی برای کتابهای چاپی،  برچسب شماره راهنما، برگه بازگشت آن و بارکد شماره ثبت الصاق می شود و سیستم امنیتی آن فعال خواهد شد. در مورد لوح های فشرده، لیبل ویژه کتابخانه های دانشگاه بر روی قاب، برچسب شماره راهنما و بارکد شماره ثبت الصاق می شود.

بعد از طی این مراحل کتابهای آماده سازی شده آماده چینش در قفسه های مخزن و امانت می باشند.

 

بخش نشریات

بخش نشریات کتابخانه شامل چه منابعی است؟

به دلیل اشتراک و دسترسی کتابخانه به همه پایگاههای اطلاعاتی فارسی و لاتین، اشتراک قالب چاپی مجله علمی در سیاست کتابخانه وجود ندارد. از بین مجلات عمومی، اشتراک هفته نامه سلامت، موفقیت، دانستنیها و یک مجله آشپزی برای کتابخانه هی هر دو پردیس درنظرگرفته شده است.

اشتراک روزنامه های خراسان، قدس، دنیای اقتصاد، همشهری و کیهان نیز به صورت منظم در کتابخانه تمدید می شود.

توجه: با توجه به همه گیری کرونا ویروس، کتابخانه در حال حاضر هیچ یک از اشتراک نشریات را تمدید نکرده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *