سؤالات متداول سؤالات متداول

 

Question
درباره کتابخانه
ساعات کار بخش های مختلف کتابخانه به چه صورت است؟
شنبه تا چهارشنبه ← سالن مطالعه و بخش مرجع از ساعت ۷:۴۵ الی ۱۶:۴۵
پنجشنبه ← سالن مطالعه از ساعت  ۴۵: ۷الی ۱۲:۴۵
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
کتابخانه دارای چه بخش هایی است؟
  • بخش امانت
  • بخش خدمات فنی شامل مجموعه سازی و فهرست نویسی
  • مرجع و اطلاع رسانی
  • نشریات
  • سالن مطالعه
  • کتابخانه الکترونیکی
  • برای آشنایی با فعالیتهای هر بخش اینجا را کلیک کنید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
چگونه می توان با کتابخانه تماس گرفت؟
تلفن مستقیم ← 38448628-051
تلفن گویا←38041-051 سرپرست کتابخانه داخلی 1402،  بخش امانت و گردش کتاب داخلی  1400 ،بخش مرجع و اطلاع رسانی  داخلی 1401، بخش سفارش و مجموعه سازی داخلی 1406 بخش خدمات فهرستنویسی و آموزش 1405 و خدمات فنی و پورتال 1404 *** کتابخانه الکترونیکی  داخلی 1119 و کتابخانه پردیس رضوان داخلی 3201
نشانی پستی : خراسان رضوی – مشهد – خیابان دانشگاه- خیابان اسرارجنوبی – دانشگاه بین الملی امام رضا (ع)
صندوق پستی : :۵۵۳-۹۱۷۳۵
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
یا کتابخانه دارای سالن مطالعه است؟
بله. سالن مطالعه خواهران  و سالن مطالعه برادران
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
نظام رده بندی منابع کتابخانه چیست؟
منابع کتابخانه اعم از منابع چاپی و الکترونیکی بر اساس نظام رده بندی کتابخانه کنگره می باشد. همچنین کتابخانه بر اساس نظام قفسه باز عمل کرده و امکان ورود به مخزن برای همه اعضا وجود دارد.
Questionعضویت
چه کسانی می توانند عضو کتابخانه شوند؟
تمامی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی – کارکنان و اعضای محترم هیات علمی و اساتید حق التدریسی امکان عضویت در کتابخانه را دارند.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
بخش امانت چه خدماتی را ارائه می دهد؟
عضوگیری–امانت – تمدید ، رزرو- تحویل – دریافت سفارش و پیشنهاد خرید- آموزش شیوه جستجو – تسویه حساب…از جمله خدمات این بخش است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیین نامه بخش امانت شامل چه مواردی است؟
برای دریافت آیین نامه اینجا را کلیک کنید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
هر کدام از گروههای عضو چه تعداد منبع و برای چه مدت می توانند امانت بگیرند؟
  • اعضای هیئت علمی می توانند تا ۱۵ عنوان و حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به امانت بگیرند.
  • مدرسین حق التدریسی می توانند ۱۰ عنوان و حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به امانت بگیرند.
  • دانشجویان کارشناسی دانشگاه می توانند 4 عنوان و حداکثر 20 روز که ۳ بار قابل تمدید می باشد را به امانت بگیرند.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد می توانند 6 عنوان و حداکثر تا20  روز و دانشجویان دکتری 5 عنوان و حداکثر تا 30 روز که ۳ بار نیز قابل تمدید می باشد به امانت بگیرند.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا دانشجویان اجازه ورود به مخزن کتابها را دارند؟
بله. بخش امانت کتابخانه بصورت قفسه باز اداره می گردد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا امکان کنترل وضعیت امانت برای اعضای کتابخانه امکان پذیر است؟
بله . اعضا می توانند از طریق پورتال جامع کتابخانه، وضعیت حساب خود را مشاهده کنند.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا می توان منابع مورد نیاز  خود را رزرو نمود؟
بله. رزرو فقط در مورد منابعی که در امانت بوده و هیچ نسخه ای از آن در کتابخانه موجود نباشد، امکان پذیر است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
مدت اعتبار رزرو منابع چه مدت است؟
در صورتی که تقاضا برای استفاده از یک منبع زیاد باشد، کتابخانه حداکثر یک روز پس از تحویل کتاب به بخش امانت و در صورتی که تقاضا کم باشد، حداکثر تا دو روز پس از تحویل، منابع را نگه می دارد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا می توان مهلت منابع به امانت گرفته شده را تمدید کرد؟
بله. در صورت عدم تاخیر منبع حتی یک روز و در صورتی که توسط عضو دیگری رزرو نشده باشد، حداکثر تا سه نوبت دیگر قابل تمدید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا امکان رزور منابع وجود دارد؟
بله.امکان رزرو منابع هم به صورت حضوری و از طریق نرم افزار و هم به صورت غیرحضوری ( اینترنتی)  از طریق پورتال کتابخانه  وجود دارد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا  امکان تمدید منابع به صورت تلفنی  یا اینترنتی وجود دارد؟
بله. در صورت تمایل می توانید منابع در دست امانت خود را به صورت تلفنی و یا از طریق پورتال کتابخانه تمدید کنید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
در صورت مفقود شدن یا صدمه دیدن کتاب در دست امانت چه باید کرد ؟
در صورت مفقود شدن کتاب، عضو باید حداکثر تا ۲ ماه پس از اعلام مفقود شدن، اصل کتاب را تهیه و تحویل دهد چنانچه تهیه نسخه اصلی به دلایلی مقدور نباشد شخص امانت گیرنده موظف است ضمن زیراکس کتاب موردنظر، یک جلد کتاب مورد نیاز کتابخانه را نیزخریداری نماید.
در صورت وارد کردن خسارت به کتاب اعم از تحشیه کتاب، کندن برخی صفحات و غیره ، عضو موظف است نسخه بی عیبی از کتاب را تهیه و به کتابخانه تحویل نماید. در غیر این صورت عضو خاطی موظف است تمامی هزینه های تعلق گرفته را پرداخت نماید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
تسویه حساب فارغ التحصیلان به چه صورت انجام می گیرد؟
دانشجویان عضو کتابخانه باید بعد از تحویل کلیه منابع در دست امانت خود تحویلی یک نسخه از پایان نامه خود بصورت چاپی همراه با فایل الکترونیکی آن، پرداخت جریمه های دیرکرد و تحویل کارت عضویت کتابخانه، امور تسویه حساب خود را انجام دهند.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا ارائه کارت عضویت  و یا دانشجویی برای امانت گرفتن منابع الزامی است؟
بله
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا می توان با کارت فرد دیگری منابع کتابخانه را به امانت گرفت؟
خیر
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا برای بازپس دادن منابع به کتابخانه حضور عضو امانت گیرنده الزامی است؟
خیر
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
میزان و نحوه جریمه تاخیر در بازگشت منابع چگونه است؟
برای اطلاع از آیین نامه اینجا را کلیک کنید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
نحوه امانت لوح های فشرده به چه صورت است؟
آیین نامه امانت، تمدید و رزرو منابع الکترونیکی نیز همانند منابع چاپی می باشد. با این تفاوت که امانت و تمدید نرم افزارها و منابع مرجع الکترونیکی به مدت ۷ روز است.
Questionبخش مرجع و اطلاع رسانی
بخش مرجع و اطلاع رسانی چه خدماتی را ارائه می دهد؟
  • خدمات پاسخگویی به سوالات مرجع اعضا
  • راهنمایی و مشاوره در جستجوی اطلاعات
  • خدمات مشاوره اطلاعات به اعضای هیات علمی
  • خدمات مشاوره اطلاعاتی به دانشجویان
  • سفارش و تحویل مقاله
  • میز مرجع مجازی و… را ارائه می دهد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا منابع بخش مرجع امانت داده می شود؟
خیر. منابع مرجع فقط در داخل این بخش قابل استفاده هستند.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا به سوالات مرجع تلفنی نیز پاسخ داده می شوند؟
خیر . در حال حاضر این امر امکان پذیر نیست.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
چگونه می توان از خدمات میز مرجع مجازی استفاده نمود؟
کلیه اعضای کتابخانه و غیر اعضا طبق ضوابط مندرج در سایت و بدون هیچ هزینه ای با تکمیل فرم ارسال پرسش موجود در این بخش و ارسال آن، پاسخ پرسشهای خود را دریافت کنند.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا کتابخانه ترجمه متون غیر فارسی دانشجویان را انجام می دهد؟
بله. در صورت دریافت تقاضای ترجمه، کتابدار مرجع شما را به تعدادی از دانشجویان دانشگاه که در این زمینه با کتابخانه همکاری می کنند، معرفی خواهد کرد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا به امانت گرفتن پایان نامه ها امکان پذیر است؟
خیر. از پایان نامه ها تنها با ارائه کارت کتابخانه و منحصرا در بخش مرجع می توان استفاده نمود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا امکان تهیه کپی از پایان نامه ها فراهم می باشد؟
بله . تهیه کپی از صفحات پایان نامه به صورت محدود امکان پذیر است. از صفحاتی که دارای جدول یا نمودار هستند، چکیده، فهرست منابع،پرسشنامه.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا جستجو در پایان نامه ها امکان پذیر است؟
بله . پایان نامه ها همانند سایر منابع اطلاعاتی کتابخانه از طریق نرم افزار پارس آذرخش قابل جستجو می باشد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
شرایط و قوانین استفاده از پایان نامه ها به چه صورت است؟
آیین نامه استفاده از پایان نامه ها را دانلود کنید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
از اینترنت کتابخانه برای چه مواردی نمی توان استفاده کرد؟
استفاده از فضای چت روم، سایتهای سرگرمی، دانلود و سایتهای مغایر شئونات دانشگاه ممنوع است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی علمی به چه صورت امکان پذیر است؟
از طریق  آیکون "ورود به پایگاه الکترونیکی " در پورتال 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
چه کسانی می توانند از پایگاههای اطلاعاتی کتابخانه استفاده کنند؟
کلیه اعضای کتابخانه شامل دانشجویان،کارمندان،اعضای هیات علمی و اساتید حق التدریس.
امکان دسترسی و استفاده از پایگاههای فارسی در تمامی سیستمهای کامپیوتری موجود در دانشگاه برای تمامی دانشجویان در همه دوره های تحصیلی وجود دارد. ضمن اینکه دسترسی خارج از مرکز برای پایگاههای فارسی و لاتین تنها برای دانشجویان دورهه ای تحصیلات تکمیلی و اساتید عضو هیات علمی امکانپذیر می باشد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
بخش آموزشی کتابخانه چه خدماتی را ارئه می دهد؟
این بخش شامل بروشورهای مختلف درباره معرفی کتابخانه و بخش های مختلف آن،خدمات، منابع، آیین نامه ها، راهنمای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و اوپک کتابخانه و… می باشد. برگزاری کلاسهای آموزشی از جمله خدمات ویژه این بخش می باشد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا شرکت در کلاسهای آموزشی کتابخانه مستلزم پرداخت هزینه است؟
شرایط و نحوه ثبت نام از طریق سایت اعلام خواهد شد.
Questionبخش نشریات
بخش نشریات کتابخانه شامل چه منابعی است؟
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
شامل روزنامه های هر روز، آخرین شماره مجلات و آرشیو مجلات
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا کتابخانه مجلات عمومی را نیز مشترک است؟
بله . مجلاتی مانند موفقیت و دانستنیها
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا منابع این بخش به امانت داده می شود؟
خیر. مجلات روز و مجلات آرشیو در هیچ صورتی امانت داده نمی شود، تنها جهت تهیه کپی از مقالات مورد نیاز و با ارائه کارت عضویت، برای زمان محدود امانت داده می شود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیا امکان جستجوی نشریات فراهم شده است؟
بله. اطلاعات و مشخصات تمامی نشریات مشترک کتابخانه در نرم افزار کتابخانه وارد شده و از طریق ایستگاههای جستجوی داخل کتابخانه قابل جستجو است.
Questionمجموعه سازی و فهرستنویسی
آیا امکان اهدای کتاب به کتابخانه وجود دارد؟
بله . هر عضو کتابخانه( اساتیدو دانشجویان ) و یا افرادغیر عضو و خارج از دانشگاه نیز می توانند کتابها و یا مجموعه های خود را به کتابخانه اهدا نمایند. بدیهی است کتابخانه بعد از بررسی نتیجه را به اهدا کننده اعلام خواهد نمود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
نحوه انتخاب و اشتراک مجلات در کتابخانه به چه صورتی است؟
بخش فراهم آوری عناوین مجلات تخصصی در هر رشته را تهیه و با نظر مدیر گروه و تایید سرپرست کتابخانه، مناسبترین آنها را انتخاب می نماید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
بخش فراهم آوری تازه های کتابخانه را به چه شیوه ای اطلاع رسانی می کند؟
به صورت مقطعی ودر بازه های زمانی کوتاه با استفاده های از قفسه های گردان داخل کتابخانه و در زمان برگزاری نمایشگاهای کتاب، عناوین خریداری شده از طریق برپایی نمایشگاه به اطلاع همه رسانده می شود. ضمن اینکه فهرست تازه های کتابخانه را می توانید در بازه های زمانی یک ماهه از طریق سایت کتابخانه ببینید.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
مراحل آماده سازی یک منبع از زمان خریداری تا زمان استفاده از آن چیست؟
هر منبع خریداری شده، ابتدا باید در دفتر مخصوص ثبت شده و بارکد مربوط به آن الصاق شود. در بخش فهرستنویسی اطلاعات توصیفی و تحلیل آن وارد نرم افزار می شود و شماره راهنما برای آن تعیین می شود. در بخش آماده سازی برچسب شماره راهنما و برگه بازگشت هر کتاب به آن الصاق و برای قرارگیری در قفسه های مخزن به بخش امانت منتقل می شود.