آیین نامه استفاده از خدمات اطلاع رسانی، مرجع و پایان نامه ها

آیین نامه استفاده از خدمات اطلاع رسانی، مرجع و پایان نامه ها  

 

کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) به منظور: استفاده بهتر و کارآمدتر اعضا از خدمات بخش های مختلف اطلاع رسانی و مرجع، پایان نامه ها و اینترنت کتابخانه؛ اعمال روش های یکنواخت و هماهنگ در نحوه ی ارائه خدمات؛ ایجاد تسهیلات لازم؛ ارائه گسترده تر خدمات به اعضای کتابخانه و همچنین ترغیب و تشویق مراجعان به بهره جویی موثرتر از امکانات و منابع موجود، آیین نامه ذیل را تنظیم گردانیده است.

 

شرایط و نحوه استفاده از بخش مرجع و اطلاع رسانی

مرجع و اطلاع رسانی

بخش مرجع کتابخانه های دانشگاه امام رضا (ع) با در بر داشتن مجموعه کتاب های مرجع فارسی، عربی، انگلیسی و همچنین اشتراک پایگاه های اطلاعاتی فارسی :

مگیران

نورمگز

سیویلیکا

قاصدک نور

مرکز منطقه ای شیراز

کتابخانه دیجیتال گیگالیب ( منحصرا جهت انواع منابع اطلاعاتی لاتین )

 خدمات متنوعی را  به اساتید و دانشجویان در زمینه های اطلاع رسانی، تحقیق و پژوهش ارائه می دهد. ضوابط این بخش به قرار زیر می باشد:

– منابع موجود در بخش مرجع (شامل کتب فارسی، لاتین و… ) به جهت محدود بودن تعداد نسخه ها و همچنین ایجاد دسترسی بیشتر برای تمامی مراجعان، فقط جهت مطالعه در محل (بخش مرجع) می باشند و به هیچ عنوان امانت داده نمی شوند.

– تهیه کپی و یا عکس برداری از کتاب های مرجع با هماهنگی کارشناس بخش امکان پذیر می باشد.

– رایانه های بخش اطلاع رسانی تنها برای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی مشترک کتابخانه قابل استفاده می باشد. دانشجویان برای استفاده از انواع نرم افزارها، وب گردی، بررسی پورتال دانشجویی، انتخاب واحد و یا امور جاری آموزشی می باید از سایت های کامپیوتر استفاده نمایند.

– دانلود فایلهای صوتی و تصویری و  بازی های کامپیوتری و استفاده از سایت های مغایر با عرف دانشگاه ممنوع می باشد. در صورت مشاهده عضویت شخص خاطی به حالت تعلیق در آمده  و از استفاده ایشان ممانعت به عمل خواهد آمد.

 

پایان نامه ها

– اطلاعات همه پایان نامه های دانشجویان دانشگاه در نرم افزار کتابخانه وارد می شود و فایل های مربوط به صفحات ابتدایی، پرسشنامه و متن کامل هر پایان نامه نیز در نرم افزار افزوده می شود.

– این اطلاعات از طریق سایت کتابخانه و اوپک فهرست موجودی قابل جستجو و مشاهده می باشد.

– امکان مشاهده و دانلود صفحات ابتدایی همراه با فصل اول و همچنین پرسشنامه های الصاق شده به هر پایان نامه از طریق نرم افزار در داخل دانشگاه و هم در خارج از دانشگاه وجود دارد.

– با توجه به اینکه متن کامل تمامی پایان نامه های دانشگاه در سامانه گنج ایرانداک ثبت می شود، هر یک از دانشجویان جهت مطالعه و دانلود متن  کامل این پایان نامه ها می تواند بعد از ثبت نام ، از این سامانه استفاده نماید. بدیهی است کتابخانه متن کامل یا قالب چاپی این پایان نامه ها را در اختیار دانشجویان قرار نخواهد داد.

– مشاهده متن کامل پایان نامه های بعد از سال ۹۶ تنها در داخل کتابخانه و از طریق رایانه های اختصاصی بخش پایان نامه ها امکان پذیر می باشد.

– مشاهده متن کامل پایان نامه هایی که تازه دفاع شده است – در کتابخانه –  ۱۰ ماه پس از تحویل به کتابخانه امکان پذیر است.

– دریافت متن کامل پایان نامه های جدید در سامانه گنج به صورت معمول بین ۲۴ ماه تا ۳۰ ماه پس از ثبت در ایرانداک امکان پذیر است.

 – پایان نامه های چاپی قبل از سال ۱۳۹۷ در آرشیو کتابخانه نگهداری می شود و در دسترس عموم دانشجویان نخواهد بود.

– کتابخانه برای دانشجویان دیگر دانشگاهها در صورت نیاز به پایان نامه ای که از طریق سامانه گنج قابل دریافت نیست به این شیوه عمل خواهد کرد:

برای پایان نامه های قبل از سه سال جدید، متن کامل برای ایشان ارسال خواهد شد. در این صورت متقاضی می باید به ازای هر صفحه مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال را به شماره حسابی که اعلام می شود واریز نماید.

برای پایان نامه های سه سال جدید، این درخواست باید از طریق کتابخانه دانشگاه محل تحصیل و بعد از تکمیل فرم تعهد و درخواست پایان نامه مورد نظر – به شکل نامه اداری سربرگ دار- برای کتابخانه ارسال شود.

تبصره۱ : به هیچ عنوان امکان ارسال متن کامل این پایان نامه ها وجود ندارد.

تبصره ۲: متقاضی می تواند فهرست مندرجات، چکیده و چند صفحه ابتدایی را در سامانه گنج مشاهده کند. با توجه به فهرست مندرجات می تواند بخشهای مورد نیاز خود را شناسایی و درخواست نماید. در این صورت متقاضی می باید به ازای هر صفحه مبلغ ۱۵۰۰۰ ریال را به شماره حسابی که اعلام می شود واریز نماید.

تبصره ۳: فصل چهارم، جداول و بخشهایی که نتیجه کار نگارنده باشد قابل ارسال نیست.

 

 بخش تحصیلات تکمیلی(محققان)

– بخش مخصوص محققان: این بخش ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی آماده شده است. از جمله امکانات این بخش:

  • اختصاص میز مطالعه و رایانه اختصاصی برای مدت زمان درخواست شده
  • امکان امانت داخل سالنی کتابهای مورد نیاز
  • استفاده از اینترنت جهت استفاده بدون محدودیت از پایگاههای اطلاعاتی مشترک و تحقیق و جستجو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *